Sotungin
lukion opettajat ovat tiiviissä yhteistyössä oppilaiden kanssa joka päivä, myös
ilmiöviikon aikana. Tänään pääsimmekin kuulemaan opettajien mietteitä
ilmiöpohjaisesta oppimisesta.
Muun muassa musiikinopettaja Kaisa Vuolle sekä
matematiikan- ja fysiikanopettaja Matti Keskinen avasivat meille näkemyksiään
tästä uudesta opiskelumuodosta. Positiivinen asenne huokui jokaisesta
haastateltavastamme. Ei siis jäänyt epäselvyyttä siitä, mitä mieltä
opettajakuntamme tästä viikosta on. Saavuttuamme haastattelukohteeseemme Kuusijärvelle,
ottivat Kaisa ja Matti meidät iloisesti vastaan. Heidän vetämänsä hiljaisuus-ryhmä
oli aloittanut viikon grillailun ja luonnon rauhasta nauttimisen merkeissä.
Matilta ja
Kaisalta löytyi monia yhteneviä mielipiteitä koskien ilmiöviikkoa. Huolta
opettajissa tuntui herättävän se, löytyykö oppilailta vaadittavaa
omatoimisuutta. ”Kyllähän tää meidän metodi on ollut tämmönen, että heitetään
teidät kylmään veteen ja katotaan osaatteko te uida” tokaisee Matti kuvaillessaan
ilmiöoppimisen haasteita. Positiivisia puolia kuitenkin tuntuu löytyvän
rutkasti enemmän. Opettajat olivat sitä mieltä, että tulevaisuuden kannalta
tällainen työskentelymuoto on hyväksi, aina kun ei ole opettajaa vieressä
kertomassa mitä tehdä. Kaisalta löytyi myös mielenkiintoinen idea kysyessämme,
millaisen työn hän itse tekisi. Musiikinopettajana hän lähestyisi hiljaisuutta
musiikin keinoin, äänimaisemien ja sävellysten kautta.
Ronja, Netta, Laura
Kuvat: Laura Seppä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti